Zwolle-Amsterdam-Madrid-Santa Cruz-La Paz. in precies 24 uur

26 februari 2017

Zo, ik heb me geïnstalleerd in t hostel waar ik de aankomende 2 nachten zal doorbrengen. T is hier nu 13u. Lekker n broodje gegeten en een heerlijke warme douche gehad na een toch wel vermoeiende reis.

Totaan zaterdag had ik nog steeds niet echt t besef dat mijn 8weken vakantie echt waren begonnen. In de auto richting Schiphol werd ik toch wel wat zenuwachtig. Maar na geruststellende en lieve woorden van Gido en nadat ik de backpack had ingecheckt was dat gelukkig over. Verder ging alles voorspoedig. ff gegeten en wat USDollars gepind en tegen de tijd dat ik richting de gate liep waren ze al aan het boarden. In Madrid moest ik wat langer wachten, 3 uurtjes. Eerst op een uitgestoven deel zitten wachten omdat nog niet bekend was welke gate t werd. Gelukkig was er gratis WiFi dus maar ff wat ge-appt en gefacebooked. Toen ik eindelijk wist bij welke gate ik moest zijn bleek ik nog 15 min te moeten lopen maar op dat deel aangekomen was gelukkig meer te beleven. Tegenover n winkeltje waar een concert van Muse te zien was op een beeldscherm (jeej!) uiteindelijk neergeploft en toen ging de tijd best snel.
De vlucht naar santa Cruz was n lange, 11u. ik had daarom n ruime stoel geboekt met extra beenruimte. Helaas kun je niet van tevoren rekening houden met wie de stoelen om je heen hebben geboekt en jawel ik had de jackpot. 1 kindje 2 stoelen naast mij én 1 in de rij achter mij...we vertrokken om 23.55u en eenmaal in een lucht wilde ik meteen gaan slapen omdat die kids nu nog redelijk rustig waren. maar t begon steeds meer naar eten te ruiken...Ik had blijkbaar niet zo'n paupervlieguig waar Mirjam me voor waarschuwde (nauwelijks eten en drinken aan boord en alleen 1 beeldscherm voor de hele rij...) Had n eigen beelschemrpje en om 02.00u zat ik opeens aan de pasta en daarna maar n nieuwe poging tot slapen. 2x2 uurtjes kunnen slapen, daarna alleen wat kleine beetjes. Die kids begonnen te jengelen..maar al met al viel het me mee. Nog n ontbijtje voordat we landden.
In santa Cruz was allemaal wat minder georganiseerd. Het wat onduidelijk of ik nu Mn backpack moest ophalen en opnieuw inchecken of dat ie toch in 1x doorging zoals de mevrouw op Schiphol zei. Toch maar hoop gehouden dat dat laatste klopte want ik moest nu wel opschieten want ik moest nog n keer door de douane waar n rij voor stond. Uiteindelijk in een klein Bombardier vliegtuigje t laatste uurtje naar la paz gevlogen waar ik een supermooi uitzicht had aan t raam. Toen t wachten op de bagage.. en ja! Hij was er bij! Doorgesjokt met Mn backpack op de rug en dagrugzak op mn buik naar n pin automaat om Bolivianos te halen... maar dat feest ging niet door. 4 of 5 automaten geprobeerd maar dr kwam niets uit... was ik ff blij dat ik toch wat dollars had gehaald!
Door naar de taxi's. Dr stond er maar 1 en die vroeg 20 dollar. Ik had t gevoel dat t wat veel was en zei dat ik wel ff wachtte op de volgende. Toen kom t opeens voor 15. 2 Franse jongens vroegen of ze ook mee konden maar ze wisten nog niet zo goed waar ze heen wilden. De taxi man zou hen wel eerst in het centrum afzetten en dan mij bij de linea amarilla (yellow line, super handige openbaar vervoer met kabelbaan boven de stad). uiteindelijk besloten die Fransen om toch maar met mij mee te gaan, proberen of er nog plek in mijn hostel was. Vond ik wel prima want hoefde ik ikg niet alleen in die taxi. Ook al was die taximan erg aardig, wilde zelfs nog wel ff stoppen voor n panoramafotootje van la paz (het vliegveld ligt in el alto, een hogergelegen stad dat uitkijkt op la  Paz). Op hostelworld stond dat t 200 meter lopen was vanaf die yellow line naar t hostel en dit keer klopte het zowaar.
T hostel is wel prima, constant werkende WiFi en heerlijk warme douche (wat hier zeker niet altijd t geval is, werd me door kamergenootjes verteld)
Uiteraard alweer n Nederlander tegengekomen in het hostel (die zitten ook overal...) en 2 Duitse meiden als roomies. Zij kenden elkaar ook nog niet en reizen ook beide alleen. Meteen ff gevraagd of dar hier veel gebeurt en veilig is en ik kreeg gelukkig te horen dat Bolivia echt steeds beter op backpackers is ingesteld en dat ze zich nog geen moment onveilig voelden. Ze gingen t centrum nog ff in. Overwoog te vragen of ik meemocht maar achteraf erg blij dat ik dat niet heb gedaan. Het regent hier inmiddels pijpenstelen... (bij aankomst was t heerlijk zonnig).
De Nederlander raadde me aan vandaag nog ff rustig te doen en niet teveel te eten want anders is de kans groter dat ik morgen last krijg van hoogteziekte.. ik heb gelukkig acetazolamide van de ggd meegekregen maar toch.. vandaag ff lazy dagje houden en morgen na opstaan maar ns beoordelen of ik dan een dagtripje ga maken.
Thnx voor alle leuke en lieve berichtjes op Mn Facebook post trouwens!
Liefs Judith

1. Marieanne Westenberg:
    26 februari 2017
    Wat leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Geniet van je verdere dag.xxx
  2. Wilma:
    26 februari 2017
    Je bent er al Judith. Wat gaat dat toch snel! Ik ben benieuwd naar je reisverslagen.
  3. Marleen:
    26 februari 2017
    Hey judith, goed om te horen dat je reis goed is gegaan. Heel veel plezier en enjoy!!
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
  4. Justa:
    26 februari 2017
    Wauw, wat een avontuur ga je tegemoet! Heel veel plezier en ben benieuwd naar je belevenissen.
  5. Marissa:
    26 februari 2017
    Gaaf. Ging gelukkig allemaal voorspoedig. Goed en leuk om te lezen. Heel veel plezier verder.
  6. Nelleke:
    26 februari 2017
    Hè judith wat leuk nu al een beeldend verhaal vanaf de andere kant van de wereld hoop dat je veel mooie momenten zal beleven tijdens je reis.
  7. Fernanda:
    26 februari 2017
    WoW wat een avonturen alweer. Leuk om mee te zijn op je reis.
    Liefs van ons.
  8. Frederike:
    26 februari 2017
    Hé sis, je bent er gewoon al. Fijn te horen dat alles naar wens is. Leuk verhaal ook!
    Slaap lekker vanavond zo je eerste nachtje. Kijk uit naar je volgende blog
  9. Henk:
    26 februari 2017
    Hoi Judith. Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Mooie story, dus ik ben nu al nieuwschierig naar de volgende blog.
    Kus van je Pa en Jet.
  10. Mirjam:
    26 februari 2017
    Juud, ik wist niet dat je een blog bij ging houden! Super leuk om een beetje op de hoogte te blijven! Fijn om te horen dat de reis goed is gegaan. Nu op avontuur, enjoy! Liefs
  11. Werner:
    26 februari 2017
    Zo de reis gehad en nu tijd om helemaal van je trip te gaan genieten. Leuk zo'n verslag. Veel plezier.
  12. Mieke:
    26 februari 2017
    Leuk dat we je kunnen volgen . Dat het allemaal zo lekker voorspoedig is gegaan geeft vast een prima gevoel. Lekker genieten nu. Groetjes
  13. Nelleke van Wettum:
    27 februari 2017
    Ik zie dat je nog een Nelleke kent...
    Fijn om zo mee te lezen en beleven.
    Veel reis plezier!
  14. Ester:
    27 februari 2017
    Al bijgekomen? Leuk om je zo te volgen.
    Heel veel plezier en dat je maar veel mooie dingen mag zien en meemaken!
  15. Manon:
    1 maart 2017
    Super leuk judith om te lezen!!
    Loop wat achter dus ga snel je volgende verslag lezen