vervolg sucre

5 maart 2017 - Sucre, Bolivia

Donderdag na mijn les eerst lekker gegeten met de familie (we eten hier smiddags warm) en toen wilde ik naar een mooi uitzichtpunt  gaan; recoletta, dat Rocio (de moeder) me aanraadde. Ze zei dat t vlakbij was. Op de kaart die ik op t vliegveld had gekregen stond nr 3 bij die naam. Ik vond t best nog n eindje... daar  aangekomen kwam ik tot de conclusie dat ik helemaal verkeerd zat! Helemaal aan de andere kant vd stad! Ik had de zwarte 3 gezien in de tekst naast de kaart maar was naar de blauwe 3 ( supreme court of justice) gelopen !
Naja uiteindelijk daar wel t grootste park vd stad gezien, park Boliviar, vernoemd naar de 1e president vh land (waarnaar ook t land is vernoemd). Daarna naar "la casa de la liberdad", het museum over de oprichting v Bolivia, in dat pand is destijds de boel getekend. Door naar t politiebureau, waar bovenop een koepel is waarvandaan je n mooi uitzicht hebt volgens de lonely planet. Toen ik naar binnen liep om te vragen of ik die koepel in kon, zei de mw dat ze die aan t renoveren waren en ik alleen de 1e verdieping mocht bekijken. Ben n beetje stout geweest en toch gewoon omhoog gegaan. Het uitzicht en de foto's waren t waard!
Vrijdag na de ochtendles naar 't echte uitzichtpunt gegaan dat Rocio me aanraadde (idd erg mooi!), en ook het nabijgelegen museo de arte indigena asur bekeken (over folklore dansen, gewoven stoffen, etc)..muy interessante en super knap die stoffen...mocht er helaas geen foto's maken. Elke groep heeft zijn eigen patronen en kleuren (en dansen). Smiddags tijdens de lunch vertelden Rocio en Adriana (de oudste dochter) over de dansschool waar Adriana en Pablo op folklore-dansles zitten. 's Avonds kun je daar eten en naar shows kijken. Ik heb ze toen uitgenodigd om daar samen heen te gaan. Ze waren dolenthousiast! Daarna nog 2u les (waarbij mijn docent en ik 'n ander "museum" gingen bekijken, een kerk (iets met Neri in de naam) waar we de catacomben ingingen en daarna het dak op. Wat een rust en wat een uitzicht hadden we daar! Vervolgens zijn we gaan sporten met n clubje studenten en docenten. Erg leuk. 1u voetballen (poeh! Vermoeiend! Ik snap waarom er hier geen WK's gehouden mogen worden! Vanwege de hoogte is er minder zuurstof en ik voelde me echt n bejaarde zonder conditie na 5 min over t kleine veldje rennen) en daarna gevolleybald. Maar wel 'n bijzondere vorm van volleybal: de muren zijn de zijlijnen en via de zijmuren mag je ook doorspelen...
Op de weg terug naar de school wat gekletst met 3 Australische meiden die al 6mnd onderweg zijn en nog 6mnd willen reizen...
Bjj terugkomst mezelf voor t eerst sinds 'n week opgemaakt omdat we "uit" zouden gaan. De dansschool bleek echter dicht ivm restauratie (ze hebben 2wk geleden zoveel hagel gehad dat t 30cm hoog in de straten stond!). We zijn daarom maar naar 'n hostel gegaan van een bekende van Luis: kultur Berlin. Daar hadden ze ook zo'n show. Alleen mochten de kids daar niet mee, die waren erg teleurgesteld. Tijdens de show vroegen Rocio en Luis of ik niet tot 8mrt wilde blijven ipv tot 7 mrt want 7mrt ging de dansschool open.. ik denk dat ik dat maar doe .
Nu is het zaterdag.
Vanochtend al om 7u van huis vertrokken met Rocio en Luis om een locale markt te bezoeken. Veel groter dan de "centrale markt" (van de foto's vd vorige keer), nu 15min buiten de stad. Het is waar winkeleigenaren en restaurants etc hun inkopen doen. Bij t slager stukje weer m'n ogen uitgekeken. Een halve koe (zonder huid en hoofd en achterlijf) lag op een tafel en van de kippen (al wel dood en ontveerd) werd de kop nog even snel afgetrokken voor ze op de weegschaal gelegd werden. (Hij smaakte smidddags heerlijk). Vol tassen voor de hele week in de taxi terug en ik werd op school afgezet. Bij terugkomst daarvan wat in de zon in hun tuin gezeten en net nog n museum bekeken. Een klooster. De gids gaf me een privé tour in t Spaans, en ik was erg content over hoeveel ik al snapte van wat ze zei!
Vanavond gaan we met z'n allen naar dat park, Boliviar. Er is dan een fonteinshow te zien.
Ik snap wel waarom er in de lonely planet staat dat veel mensen langer in sucre blijven dan gepland, t is hier erg leuk. Sochtends wat regen en smiddags heerlijk weertje. De zon is wel erg sterk, dus smeren doe ik zelfs bij bewolking.

1. Frederike:
    5 maart 2017
    Wat een leuke belevingen al weer. Volgens mij heb je het getroffen bij je gezin! Dat is erg fijn om te lezen. Doe ze de groeten! Liefs van hier
  2. Henk:
    5 maart 2017
    Hallo dochter. Wat je zus al zegt: Je hebt het volgens ons wel getroffen met die familie. Leuk om te horen alemede je enthousiaste verhalen. Geniet ze maar!
    Groeten van Jet & Pa
  3. John van der veen:
    Ollah Judith!
    Heb deze site doorgekregen van Fransien. Leek om zo mee te krijgen dat het goed met je (en de kennis van de Spaanse taal) gaat.
    'e no olvidar: disfruto este tiempo'
  4. Manon:
    5 maart 2017
    Wat leuk dat je zo'n fijn gezin hebt. Blijf lekker genieten van alles!
  5. Mirjam:
    8 maart 2017
    Haa ik wil wedden dat het een freudiaanse verdwaling was: je dacht natuurlijk aan mij met dat Supreme Court of Justice?! Had ik nou juist wel willen zien.

Maar je gaat morgen (9 maart) dus verder! Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

xx Mir