Tupiza - 4 dagen tour naar uyuni - la paz

17 maart 2017 - La Paz, Bolivia

Hoi allemaal! Bedankt voor jullie leuke reacties! Erg leuk om te merken dat jullie m'n verhalen meelezen! Alweer bijna n week verder!
Zaterdagavond nadat ik mn vorige verhaal gepost had, appte Joske me dat ze had gekeken naar Tupiza en dat het haar erg leuk leek om daar n paardrijtour te doen. Ze had besloten met mij mee te gaan, gezellig!
De bustocht van 5 uur was n warme, spannende, oncomfortabele rit over grotendeels onverharde wegen. Ik had eigenlijk n plekje helemaal vooraan t raam bovenin geboekt, maar omdat het ons gezelliger leek om naast elkaar te zitten had ik geruild met de vrouw naast Joske. We zaten nu precies boven de achterwielen, extra hard stuiteren... maar misschien was het beter zo, want de Fransen die aan de rechter kant van het voetpad zaten hielden behoorlijk vaak hun adem in als we aan die kant langs de afgrond reden. Al met al veilig aangekomen in Tupiza, ingecheckt, t dorp wat verkend en lekker pizza gegeten en samen n fles wijn buitgemaakt bij 1 vd 6 pizzeria's in het kleine dorpje die allemaal precies dezelfde inrichting hebben :s.
Volgende ochtend zou ik om 8u vertrekken voor de tour, ik moest me om 7.35u melden om te betalen etc... maar om 7.45 was er nog niemand... ging weer typisch op zn Zuid-Amerikaans. Best apart, normaal ben ik vaak net wat te laat maar hier kijken ze niet op n half uurtje... ik zat tot nu toe met 2 Franse meiden van 25 in de auto zag ik op papier, maar de andere 2 die zich hadden aangemeld via internet kwamen maar niet opdagen... of ik niet n dag later wilde gaan? In principe wou ik dat wel, want dan kon ik mee paardrijden door "het wilde westen" in tupiza. Maar de Fransen waren heel stellig, ze wilden vandaag. over n uurtje moesten we terug komen dan zou ze andere agencies bellen of die nog n halve auto vol hadden. Ff wat gedronken met joske in de andere pizzeria en uiteindelijk vertrokken we om 9.20u toch met zn 3en +chauffeur terwijl t soms dus zelfs met 5 of 6 is. Ik had geen Engelse gids gevraagd want daarvoor moest je bijbetalen en het Engels van de meeste Bolivianen is nog slechter te verstaan dan hun Spaans. En ik hoopte dat ik op die manier bij n groep zou komen die beter Spaans kon en mij miss kon helpen.. maar achteraf bleek ik nog beter Spaans te kunnen dan zij! Gelukkig konden ze we redelijk goed Engels. De gids, vincente, deed dit werk al 6 jaar maar kon echt geen woord Engels. Zelfs "good night" kende hij niet... verder was t n prima kerel. Omdat we later vertrokken waren, had hij het tempo er flink in! We hadden de telefoon van 1 vd meiden aangesloten op de radio en hadden heerlijke reggaeton muziek de eerste uren, daarna top 50 meebleren met zn 3en. Vanaf t begin kwamen we prachtige landschappen tegen. In tupiza wild western achtig met canyons en rode aarde. Later Mn eerste lama gezien! Tegen n uur of 4 kwamen we bij n rivier die we over moesten steken. Daar waren de andere auto's (van andere agencies, maar allemaal dezelfde route en ook allemaal Fransen (vele die ook al bij mij in de bus vanaf tarija zaten) inmiddels nog aan t prakkiseren. Omdat t veel geregend had, vonden ze t toch wel spannend om erdoor te gaan. Wij gingen als 3e, zonder problemen. Auto 4 bleef echter steken... vincente heeft toen met sleepkabels m eruit getrokken. Auto 5 en 6 hadden n andere plek bedacht maar ook van hen kwam er 1 vast. Al met al n hele operatie maar reden we met zn allen verder (wij voorop, nog steeds vol gas). Nog bij n verlaten dorpje gekeken waar n plaatselijke gids wat vertelde over de historie. Tegen de echte schemering, bijna donker kwamen we aan bij ons "hotel". Alle hotels waren zeer basic, geen warm water en bij de 2e overnachting maar 2u stroom mbv een aggregator. We kregen heerlijke soep en daarna een soort van vlees/ui-rösti. Het eten hadden we zelf meegenomen en een lokale vrouw maakte daar steeds ons eten van. De anderen hadden dit hotel niet gered, die moesten de volgende dag eerder op. Wij gingen om 9u slapen omdat er verder dus echt helemaal niets en niemand was. Volgende ochtend 7.30u vertrekken, we kwamen langs de nachtverblijven van lamas (jeej een selfie met lamas!) en een swamp. daarna zouden we 3 meren langs gaan. Maar vanwege erge mist zagen we daar niet veel van. Bij 1 meer werd iets gewonnen dat voor zeep wordt gebruikt. Daarna naar Laguna verde (groen door koper) wat schitterend was! Gelukkig was toen de mist weg. Vervolgens naar de hot springs waar we heerlijk gebaad hebben (omdat we geen douches hadden gehad was dit extra lekker)  in natuurlijk warm water van 40 graden en toen geluncht. Vervolgens op naar de geisers (5000m hoogte..). Wat n stank! Zwavellucht... daarna spullen droppen in t 2e hotel en eerst nog ff langs Laguna colorado (veelkleurig en veel  flamingo's) en daarna weer aanschuiven aan t eten, dit keer soep, pasta en crème brulée na. Maar de Fransen waren er niet zonovergoten te spreken ;). Deze avond hadden we maar tot 8u stroom. Dus dit keer zelfs al om 20.30u slapen... sochfends eerst weer ff langs de Laguna Colorado omdat de weerspiegeling dan zo mooi is. We hebben daarna de arbol de piedra (boom van steen) gezien, door de wind zo geslepen. Door een canyon gereden waar een soort van grote eekhoorns (chinchilla's) zaten, die al stonden te wachten op hun dagelijkse voedertijd door toeristen... al blijft t toch schattig. En weer door naar mooie meren en swamps. Dit keer gepicknickt bij Laguna negra (t verhaal schijnt dat je er niet meer uit komt als je erin gaat). Toen op weg naar uyuni. N treinkerkhof bekeken en in een zouthotelingecheckt. Savonds de zonsondergang bekeken op de zoutvlakte met n biertje in de hand. Wat een leven! konden we alleen maar tegen elkaar zeggen... drinkt keer zaten er wel meer mensen in t hotel maar we waren er inmiddels aan gewend om met zijn 3en te zijn dus bleven we wat bij elkaar. Volgende ochtend om 5u op om ook de opgang te bekijken. Ook erg mooi maar n stuk kouder..Toen ontbeten in t eerste zouthotel dat er gebouwd was. (Echt op de zoutvlakte) die van ons was er net voor. Daarna nog wat ludieke foto's gemaakt op t midden vd vlakte. We konden door de vele regen niet naar het eiland met cactussen dat midden op de zoutvlakte ligt. De dag ervoor was er n auto niet teruggekomen... daarom nu alleen gewoon over de zoutvlakte gereden en dus de foto's. Maar ook dat was spectaculair. en toen was t alweer afgelopen!
Ik zou na uyuni naar cochabamba gaan waar Joske woont, maar gelukkig las ik net voordat ik in de bus stapte naar oruro (waar ik moest overstappen of naar cochabamba of naar la paz) een berichtje van haar toen ik in n restaurantje pannenkoeken bestelde om mee te nemen tijdens Mn busreis) dat haar plannen gewijzigd waren en ze in Peru zat dit weekend. Uiteindelijk in oruro om 18.30u aangekomen besloot ik dan toch maar om terug te gaan naar la paz (3u met de bus, ipv nr cochabamba 5u). Toen ik om 23u aankwam in t hostel waar ik al eerder was geweest, was er n barbecue feestje gaande. Kon zo aanschuiven! Vanochtend attendeerden 2 Duitse meiden me op n bijna gratis wandeltour door de stad, due we met z'n 5en van ons hostel en nog n boel gedaan hebben. erg leuk. Ze vertelden oa over de cholitas en hun mooie jurken en bolhoedjes, over de vreemde president die erg vreemde ideeën heeft. Zo vond hij dat bolivia meer inwoners moet hebben. Stelde hij eerst voor condooms te verbieden, toen de healthcare protesteerden wilde hij n tax invoeren voor meiden ouder dan 18jr zonder kids. Toen ook dat niet goed viel, besloot hij maar 200 bilivianos per kind te geven tot zijn 3e levensjaar... er zijn daarom nu veel jonge moeders die t alleen voor t geld doen en niet echt verantwoordelijkheid nemen voor de kids.. morgen gaan we de death road met zn 3en fietsen (wel via n touragency natuurlijk). Ook heb ik geboekt om toch naar rurenbaque te gaan, de jungle en pampa's. Ook al zei Marine, de Franse meid die ik in la paz zou treffen dat zij zich had bedacht omdat t regenseizoen kan betekenen sar je minder beesten ziet. Ik heb vandaag bijna net zoveel uitgegeven voor aankomende week, als waar ik de afgelopen 2 weken van heb geleefd maar ik ben toch wel erg benieuwd naar de jungle. En een super onveilige bus naar rurenbaque van 18u waarvan je niet weet of je aankomt ivm modderstromen over de weg wilde ik niet dus zondag vlieg ik!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Manon:
    18 maart 2017
    Leuk weer Judith!! En wat een prachtige en leuke foto's. Veel plezier komende week.
  2. Frederike:
    18 maart 2017
    Wauw wat een verhaal weer. Wat beleef je veel in een paar dagen tijd, super gaaf!
    En wat een mooie en leuke foto's dit x. Bedankt voor dit inkijkje
    Dikke kus
  3. Wilma:
    18 maart 2017
    Die foto's kun je wel verkopen! Ze zijn heel bijzonder!
  4. Mirjam:
    18 maart 2017
    Super ju! Je ziet er blij uit bij de lama's haha! Idd mooie foto's. Ben benieuwd naar de jungle! xxx
  5. Erna:
    18 maart 2017
    Mooie foto's Judith. Dit stuk is zeker de moeite waard qua natuur hè?
  6. Mirjam:
    18 maart 2017
    Wauw juud! Echt wauw! Veel meer kan ik er niet van zeggen. Wat een leuke verhalen allemaal en super toffe foto's! Dat is inderdaad het echte leven! Heerlijk genieten! Veel plezier in de bush!
  7. Werner:
    19 maart 2017
    Prachtig Judith en wat een creatieve foto's! Mooi hoor.
  8. Marissa:
    19 maart 2017
    Super verhaal weer. Inderdaad, wat beleef je daar een hoop iedere dag. En die foto's! Amazing. En fun. Word met de blog jaloerser. Heel leuk om te lezen
  9. Nelleke van Wettum:
    19 maart 2017
    Judith, Let je op voor je naar Peru gaat? Onze vriend die in Lima woont houdt ons op de hoogte van de problemen daar. App me maar als je meer wilt weten. Goede reis verder!