Sucre! Spaans leren

2 maart 2017 - Sucre, Bolivia

Maandagavond had ik eindelijk de beslissing genomen; morgen naar sucre, en woensdag starten met 5 dagen Spaanse les incl "homestay" (overnachten bij n Boliviaans gezin om extra te oefenen). Dit had ik de eigenaar vd school maandagavond geappt, en hij zei dat dat prima was dat ik dinsdags aankwam ondanks de nationale feestdag. Maar helaas werkte internet vanaf toen niet meer mee. de website vd airline werkte niet goed en na 1u proberen, zelfs op de laptop vh hostel, gaf ik t op. Bovendien hadden ze geen printer en alles was natuurlijk dicht dinsdag (dus ook internetcafe's), dus kon ik sowieso geen boardingtickets printen. Toen besloot ik maar de volgende dag op de bonnefooi naar t vliegveld te gaan om n vlucht te boeken. De docent vd school geappt dat als t goed ging, ik di om 16.45u in sucre zou aankomen. Eenmaal op t vliegveld van la paz zag ik weer de mega bureaucratie die hier gaande is... eerst in de ene rij (45min) om aan te geven welke vlucht je wilt, paspoort laten zien. Dan in de volgende rij (er precies naast, 30 min) om te betalen, en dan in de 3e rij (10 min) om uiteindelijk in te checken en bagage af te geven... ik zou deze airline echt een cursus "Lean werken" aanraden! Ik snapte niet waarom die eerste meneer, die me al vertelde dat t 510 B's was, niet ook gewoon Mn geld kon aannemen ;). werkverschaffing miss...Uiteindelijk ingecheckt en wachten bij de gate. Vlucht was via een andere stad, cochabamba. Ik hoopte dat op 1 vd 3 AirPorts de WiFi t wel zou doen. Op de heenweg had ik immers op elk vliegveld gratis WiFi gehad! Maja. Ook hiervan weet ik nu dat je daar beter nooit vanuit kunt gaan! Ook sucre had geen WiFi, al kreeg ik wel n schitterend onthaal vd natuur; een regenboog te zien vanuit t vliegtuig. De vluchten zelf zijn trouwens ook perfect, ook al hoefden we maar 45 en daarna 30min te vliegen, kreeg beide keren wat te snacken en te drinken. Maja t internetprobleem maakte me wel wat stressig. Ik had zelfs t adres vd school nog niet gezocht (maar daar kon de meid bij de "información" me mee helpen) en Uiteindelijk de taxichauffeur (vanaf t vliegveld v sucre naar de stad) zn telefoon mogen gebruiken om te appen dat t dus gelukt was en ik over 10 min, inmiddels 18.30u, voor de school zou staan. ;p Gelukkig appte die meteen dat dat prima was en om 19.00u belden we aan bij t gezin waar ik zou slapen. Hele leuke mensen! Ze hebben 3 kids van 2,7 en 9 jaar en die kleinste is erg fan van mij (???ik, zo'n ontiegelijke kindervriend..) haha. Vanochtend n koude douche (hier kon geen iceman-ademhalingsoefening bij helpen hoor, Gido) maar verder is t leuk. (Weet nu dat ik de douche 5 min moet laten lopen voor die warm wordt)Mijn lessen gingen vandaag als n malle en moest savonds nog huiswerk maken (waarmee Pablo, zoontje 7 jr) me gelukkig graag wilde helpen. Vanaf morgen zijn Mn lessen 4u in de ochtend aaneengesloten, maar wel kunnen we bijv ook tijdens de les naar n museum oid. Smiddags na de les eet ik warm mee met t gezin en daarna ben ik vrij om te studeren of de stad te bekijken. Ben al over de centrale markt geweest (mooie kleurrijke foto's gemaakt) en heb er Mn avondeten (broodjes, tomaten en granaatappel) gekocht. (Dat is nlk niet inclusief want eigenlijk doen Bolivianen niet aan avondeten, dit gezin is nog n kleine uitzondering dat ze brood eten bij de thee om 18.30u..) Vrijdagmiddag gaan we met de school volleyballen (jeej!) en misschien ga ik nog op zoek naar n keer een middagexcursie. Internet heb ik alleen op de school en t is wel traag dus vraag me af of ik dit verhaal (als ik dit morgen post) kan vergezellen met wat foto's. Anders houden jullie die nog tegoed.

1. Ellen:
    Heej Judith..
    Wauwie superleuk om je verhalen te lezen..
    En zo gaaaf dat je zo snel contact legt en overal tips krijgt.. Kijk weer uit naar je volgende verhaal...
    Groetjes uit Raalte
  2. Marissa:
    2 maart 2017
    Wederom een spannend verhaal. Maar wat een gestress steeds. Buena tarde en tot je volgende blog. (jealous in vijfhoek)
  3. Wilma:
    2 maart 2017
    Hey Judith, wat een mooie verhalen, erg leuk om je zo te volgen. Ik vind je zo stoer!
    Groetjes,
    Wilma van B.
  4. Mirjam:
    2 maart 2017
    Judith, super tof dat het allemaal zo goed lukt! Als je er weer bent mag je mij Spaans leren.. dan kun je het een beetje bijhouden! ;)
    Lekker genieten daar! Liefs
  5. Werner:
    3 maart 2017
    Succes Judith met de studie. Is het Boliviaanse Spaans veel anders dan het Europese Spaans?
  6. Frederike:
    3 maart 2017
    Ha die ju, wat een mooie foto's op die markt zeg! En goed te horen dat je goed opgenomen word. Leuk z'n gezin lijkt me.
    Succes met de studie en ik wacht al weer met smart op je volgende verhaal.
  7. Jolanda:
    4 maart 2017
    Wat een geweldige belevenis Judith! Super dat je deze reis onderneemt! Geniet nog het is net pas begonnen